torsdag 30. august 2012

Relevante stevner

Jeg har nå holdt på med skyting i en 6 års tid, regner meg selv mer eller mindre som nybegynner fortsatt.

For meg er poenget med å drive med denne idretten, å delta på stevner. Jeg gjør det ikke fordi jeg tror jeg skal vinne hele stevnet (selv om det en sjelden gang iblant hender jeg slumper til å vinne min klasse), det hender flere ganger at jeg kommer helt sist, men jeg synes det er MORSOMT å være med, jeg synes det er SPENNENDE å skjerpe seg og forsøke prestere maksimalt den tiden stevnet pågår, det er TRIVELIG å møte på gamle, kjente og nye, ferske skyttere som deltar på stevnene, jeg får reist og besøkt store deler av landet jeg sannsynligvis ikke ville ha reist til utenom, og arrangører synes det er hyggelig at det møter skyttere fra andre klubber på besøk til stevner man har jobbet med å sette opp. Det synes jeg i alle fall når jeg selv står som arrangør.

Fra tid til annen dukker spørsmålet opp om det finnes en liste over "relevante stevner". Her blir jeg litt i stuss. Relevante stevner? Hvem skal definere hva som er relevant? Det må da være utøveren selv, ingen andre.

Jeg henviser alltid til terminlista fra forbundet.

Finn dine relevante stevner

  1. Hvilke typer stevner ønsker du delta på? Vil du skyte bare luft? Bare felt? Kun banestevner? Eller alt? Øverst på hver side i terminlista står det oversikt over hvilke øvelser som skjuler seg bak tallene i lista (1F er finfelt, 6G er Grovpistol osv.) På siden til klubben min, står det en forklaring på stevnene.
  2. MESTERSKAP prioriteres alltid. Det være seg klubbmesterskap, kretsmesterskap, distriktsmesterskap og norgesmesterskap. Kolliderer et stevne med et mesterskap, reiser jeg på mesterskapet. Og jeg kan ofre et "vanlig" stevne for andre planer, men det skal være en veldig god grunn til at mesterskap ofres. For meg er det også en drivkraft at jeg ønsker at klubben skal kunne stille lag. På damesiden er det ikke alltid nok kvinner til å kunne stille lag (det kreves tre) og med det føler jeg i alle fall at jeg skal stille opp når jeg har anledning til det.
  3. Hvor langt ønsker du reise for å delta på et stevne? Noen reiser kun på "hjemmebane" når det arrangeres stevner i egen klubb, andre reiser glatt 2-4 timer, eller lengre, med overnatting. Jeg tilhører nok helst siste gruppe.
  4. Approberte eller uapproberte stevner. Selv deltar jeg kun på approberte stevner (unntaket er uapproberte klubbmesterskap)

Som en del av min stevneplanlegging, setter jeg av en times tid og går igjennom terminlistene, gjerne klipp og lim så jeg får et felles excel-ark over alle stevnene. Så begynner jeg å sortere på dato, fjerner alle stevner som går på dager jeg vet jeg ikke kan delta, fjerner alle stevner jeg vet jeg ikke vil skyte, får raskt oversikt over mesterskap og uthever disse, vurderer hvor langt jeg ønsker reise, og hvordan ev. lange reiser passer med øvrige planer, ordner ferie de ukene der er NM i felt og NM i bane.

Så tar jeg minst et par ganger i måneden, og ser over lista, justerer etterhvert. JEVNLIG sjekker jeg terminlista for ev. oppdateringer, etterapproberinger, avlyste stevner, endringer i dato eller sted. Det må du ALLTID gjøre. Det skjer endringer og det er skytterens ansvar å holde seg orientert. Terminlista er alltid oppdatert (dersom fagkomiteen har fått beskjed, og det har de som regel).

Det er slik jeg gjør det. Andre har helst sikkert andre tilnærminger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...