fredag 13. april 2012

Huff, huff, huff, HUFF!

Det som var bra

Onsdag var det KM i Standard. Det startet ikke så verst med 171 på pressen. Deretter raste det rett ut. Samlingene på 20 og 10-sekundene la seg rett ned til venstre rundt 4-ern. Resultatet ble katastrofalt. Ganske frustrerende, når jeg føler at jeg burde få til bedre. I tillegg fikk jeg en av mine svært sjeldne funkfeil. Det er jo typisk at det skal skje i konkurranse. Det var rett og slett dårlig ammo. Anslaget var svært tydelig. Selve omskytingen gitt greitt, men resultatet på den omgangen ble like katastrofalt dårlig.

Jeg velger å skylde på grepet. Når jeg skyter press klarer jeg å holde senter, men med en gang det går raskere trekke skuddene ut. Den samme tendensen ser jeg når jeg skyter duell. Skuddene slenger rett ut ned til venstre. 

Så nå begynner jakten på nytt grep og/eller ny standardpistol.

3 kommentarer:

  1. Hei.

    Eg har ikkje lang erfaring eller mange konkurransar bak med (2 stk) men eg opplever det samme. Med det samme tempo går opp går skota ned og til venstre. Første gong brukte eg ein browning buckmark med eit horribelt avtrekk (minst 3 kg) og mange av skota havna ut av skiva. Eg reknar med at dei gjekk i den retninga då dei få som var inne på skiva var i samme området på 1 og 2.
    I siste konkurranse hadde eg trent ein del , men likevel ikkje meir enn at nokre skot gjekk i 6 og eit skot såvidt i 2 nede til venstre. Eg har problemet først og fremst på 10 sek serie.
    Fram til no har eg lagt skulda på at eg faktisk napper av ukontrollert, men dersom det skuldast grepet på eg tenke litt på ny. Problemet med tørrtrening er at eg ikkje får trent høgt tempo med mange skot etterkvarandre så eg får ikkje provosert fram feilen. Har du nokre råd om kvar eg kan lese litt meir om korleis grepet provoserer fram dette så er eg evig takksam.

    MVH
    Lindy på Nordvestlandet

    SvarSlett
    Svar
    1. Napp KAN være en grunn til at det drar ned til venstre, men grepet har også mye å si. Slik jeg har forstått det av min trener kan det for min del ligge mye i grepet. Når man skyter press er det ikke like vanskelig å holde siktene der de skal, og man har tid til å hente seg inn mellom skuddene. Ved hurtigserier er det vanskeligere å dra opp siktene riktig og skuddene havner der de egentlig skal være i forhold til grep og sikter.
      Jeg har fått en del hjelp til å utforme greper riktig, bl.a. av Petter Brattli som er veldig flink på grep og jeg kjenner at det er en del som er riktig det, men når jeg ikke er nøye nok på å ta grepet helt likt hver gang, blir det også mye rusk.
      Har du sett på grep hos Rink: http://www.formgriffe.de/en/
      Jeg har bestilt fra dem til den gamle luftpistolen min, etter egne mål. Og vil du virkelig ha et som passer, kan man reise ned til dem og få laget en avstøpning. Det har ikke vi gjort. Enda :)

      Slett
  2. Hei. Takker for gode råd. Kjøpte min Pardini hjå Petter, og han såg over og godkjende. Men på mitt nivå er det vel enno ein del meir på skytter enn grep :-)
    Men takker for info, skal lese meg opp litt meir på grep. Kan hende eg slit med samme problemstilling som deg i tillegg til at eg er uerfaren. Her er det vel dessverre ikkje slik at minus minus gjev pluss, heller dobbelt ille, så meg må luke ut det eg kan.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...